1 Şubat 2010 Pazartesi

Apeks Noktası- 'evo' dergisi Ocak 2010

Peugeot neden GTI'yı öldürdü?
Gerek var mıydı?

Belki de Amerika’lı üreticileri örnek almalısınız, belki de bu kararı tekrar ele almalısınız, belki de tarihteki modellerin bizler, otomobil severler için ne kadar önemli olduğunu bir kez daha düşünmelisiniz. Amerikalı üreticilerin çok başarılı olduklarını söylemiyorum ama en azından kendi tarihlerini başarıyla yaşatmasını biliyorlar. Örnek mi istiyorsunuz? Hemen vereyim: Yeni Ford Mustang, Dodge Challenger ve Chevrolet Camaro’ya bakın. Yeniden doğuşun en iyi örnekleri...

Sözlerim Peugeot’ya. Geçtiğimiz aylarda, bundan böyle ürettikleri otomobillerde GTi ibaresi kullanmayacaklarını söylediler. Ne söyleyeceğimi bilemiyorum, çok ama çok üzgünüm. Yıllarca bir Peugeot 205 GTi kullandım ve Fransız üreticinin, tıpkı ABD’li meslektaşları gibi ne zaman bu otomobilin modern bir versiyonunu üreteceğini düşünüp durdum. Ama bu karar, bunun gerçekleşme ihtimali olmadığı gerçeğini ortaya çıkartıyor. Bu, tam 25 yıl önce belki de yüzyılın en iyi hatchback’lerinden birini üretmiş bir üretici için tam bir hayal kırıklığı.

Düşünsenize; biraz daha güçlü, güvenli, uzun ömürlü (çok önemli bir kriter) ve tasarım olarak çok ama çok benzer bir 205 GTi... İnanılmaz sürüş özelliklerine sahip olsa böyle bir otomobili hangi ‘hot hatch’ meraklısı almaz, bana söyler misiniz? Sadece 205 değil, 106, 306 ve 309’a ne demeli? Onlar da mı tekrar ele alınmayı hak etmiyorlar sizce? Birçoğumuzun bu otomobillerin en az biriyle mutlaka bir macerası olmuştur değil mi? Yapmaları gereken sadece buydu, yeniden hayata geçirmek...

Peugeot, bu kararı almasının arkasında yatan nedeni markanın yenilenme stratejisinin bir parçası olarak gösteriyor ve GTi’ın artık yaptıkları şeyle uyuşmadığını, bundan böyle sportif coupe modellere odaklanacaklarını ve geçtiğimiz yıl sadece 490 adet GTi satıldığını söylüyorlar. Ancak ileride yeniden bir geri dönüşün de olabileceğini de sözlerine eklemeyi unutmuyorlar.

Ben size bunu daha açık ve net bir şekilde açıklayayım. Fransız üretici neredeyse 10 yıldır sürüşüyle öne çıkan bir model üretme konusunda sıkıntı çekiyor ve 206 GTi, 207 GTi (ülkemizde RC olarak adlandırılıyor) modellerinden kendileri bile memnun değiller. RenaultSport’un inanılmaz ürünleri karşısında nutukları tutuldu ve ondan daha iyisini yapamayacaklarını anladılar. Dolayısıyla ‘daha iyisini yapamıyorsan en azından artık üretme’ kararı ağır bastı.

Aslında tam olarak da RenaultSport’un şu sıralar Peugeot’nun yapması gerekeni yaptığını düşünüyorum. Üretebildiğin kadar çok sayıda iyi ve ses getirecek hatchback’ler üret ve arkana yaslanarak rakiplerinin geri çekilmesini izle. Gerçekten muhteşem ve oldukça kolay bir strateji üstelik tarihinize de haksızlık etmiyorsunuz... Bunun dışında yine geçtiğimiz ay efsanevi marka ‘Gordini’nin yeniden canlandırılması, geçmişe olan saygının bir diğer göstergesi Renault cephesinde...
Böyle bir düşünceyi marka içinde kimler benimsiyor bunu anlamak mümkün değil. Bana kalırsa aklında GTi’siz bir Peugeot düşüncesi olan herhangi birinin Fransız markanın merkezindeki koridorlarda yürümesi bile sakıncalı. Tarihinizdeki en başarılı ürünün üzerinde (205) GTi yazıyorsa ve bunu daha önce hiç denemediğiniz bir konsept için bir kenara bırakıyorsanız o zaman tarihiniz sizin önemli değil demektir.

VW, GTi kavramını yaratmıştı ama bunu ölümsüz kılan Peugeot oldu bunu unutmamak gerek. Bazı markaların ve model adlarının hiçbir zaman ölmemesi gerektiğini düşünüyorum. Bana göre GTi’da bunlardan biriydi. Sadece model adı olarak değil, yaşattığı, hissettirdiği, düşündürdüklerinden dolayı yeniden ele alınmayı hak ediyordu.

Otomobil severler olarak seni çok özleyeceğiz (Peugeot) GTi, huzur içinde yat...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder