2 Haziran 2010 Çarşamba

01-06-2010 Alınan otomobil: 1967 Shelby GT500

Evet bugüne kadar bahsetmedim ama oldukça geniş ve güzel bir die-cast koleksiyonum var. Neler mi topluyorum? Tabii ki klasik Amerikanlar ve Porsche’ler. Amerikanlar için 1940- 1970 arası üretilmiş renklerdeki modeller gibi bir tema belirledim. Porsche’deyse hem yarış hem de yol otomobillerini, yine üretilmiş renklerde topluyorum...Yani koleksiyona bir Amerikan girecekse (mesela 1970 Chevelle) bu otomobilin renginin o sene Chevrolet fabrikasından çıkan renklerden biri olması gerekiyor. Yoksa aramıza katılamıyor kendileri... Genelde 1/18 ölçekli topluyorum ama birkaç tane de 1/24 ölçekli var.

Her neyse bu koleksiyona 1999 yılında başladım, ilk aldığım otomobilim 1957 Chevrolet Corvette’di. Ardından neler aldığımı sırayla hatırlamıyorum ama
Mira’nın modellerini ilk başlarda almıştım, sonradan bu markadan vazgeçtim. Ne biliym daha güzellerini buldum... Marka olarak ERTL, Exact Detail (Lane), Highway 61, Sunstar, Maisto, GMP gibileri tercih etmeye çalışırken Porsche’lerde Exoto ve Autoart daha fazla. Ardından model sayısı arttıkça bir dolap aldım antikacıdan, cam raflar, cila, vernik, üst tarafa spotlar derken oldukça güzel oldu dolabım. Hızlı bir şekilde ilk dolabımı doldurup ardından ikinciyi aldım. Aynı antikacıdan aynı şekilde spotlu, cam raflı ikinci dolabın derinliği birinciye göre daha dar olduğu için fazla dağınık yerleşmiyor otomobiller ama olsun, bu büyük bir sorun değil...

Bir aralar her ay 1 ya da 2 otomobil alırdım, o zamanlar (1999-2001 arası) bu modeller o kadar pahalı değildi, hatta Maçka’daki Burag Hobi’den sadece 29 milyon TL’ye otomobiller aldığımı hatırlıyorum. Hatta birçok modelimi de oradan almıştım.


Ama artık modeller pahalı, daha doğrusu kaliteli modeller pahalı olduğu için 2-3 ayda bir model alabiliyorum. Şu anda 82 adet modelim var ve 82.’si de 1967 Shelby GT500 oldu. Çok, çok, çok uzun zamandır istediğim, Amerikan toplayan herkesin koleksiyonunda olması gereken bir modeldi. İlke sağolsun ABD’den getirtmiş bana. Aslında bu modeli TR’de bulmuştum ama siyah renk değildi... Siyah rengi de daha sonra buldum ama pahalıydı ve alacağım GT500 ikinci el olmamalıydı...

Lane Collectibles üretimi, sadece 1250 adet üretilmiş olan bu model 708 numaralı olan. Siyah renkli (katalog ismi Raven Black), otomatik şanzımanlı (C6, 50 dolar), 428 cid motorlu bir model benimkisi. Bu otomobilin gerçeği 355 bg gücünde ve 400 metreyi 14.3 saniyede geçen oldukça hızlı ve ölümcül bir makine. 0-160 km/s hızlanma ise 16.9 sn olarak belirtiliyor.

1967 GT500, 428 cid. büyük blok motorun kullanıldığı ilk model olduğu için oldukça özel bir yere sahiptir. Sadece fastback olarak üretilen Shelby’ler konsept olarak Carroll Shelby’nin birkaç yıl önce ‘hafif şasiye büyük motor entegre etme’ düşüncesiyle ortaya çıkmış modifiyeli Mustang modelleridir. Shelby’nin bu düşüncesinin ilk ürünleriyse kendisini 1962- 63 yıllarında üretimine başlanan ve AC Ace modeline 289 cid V8 pick-up motoru takmasıyla ortaya çıkan AC Cobra modelleridir. Bu otomobilin adı daha sonra Shelby Cobra olarak anılacak ve geçilmesi zor otomobil halini alacaktır.

Carroll Shelby, Cobra’dan sonra Ford’un neden Mustang modeline bir spor versiyon üretmediğini düşünüp ortaya aynı fikri atar ve 1965’te ilk Shelby GT350 bantlardan çıkar. Bu otomobil standart modelin 289 cid motorunun güçlendirilmiş bir versiyonuna sahiptir ve 306 bg (standardı Hi-Po adı altında 271 bg gücünde) güç üretiyordur. Ardından küçük değişikliklerle 1966 modeller üretilir ve 1967’de GT500 ortaya çıkar.

Dış tasarımda büyük sis farları, Cobra amblemi, C sütunundaki hava girişleri (ilk modellerde burada frene basınca devreye giren küçük bir kırmızı ışık bulunuyordu, bu daha sonra bazı eyaletlerdeki güvenlik kuralları nedeniyle iptal edildi), ön tampon üzerindeki hava girişi, Mercury Cougar modelinden alınan arka stoplar gibi detaylara sahip olan model, kabin içindeyse 8000 devir gösteren devir göstergesi, 140 mph hız göstergesi ve ahşap direksiyon gibi aksesuarlara sahipti. Tüm 67 GT500’ler Mustang’in Deluxe kabin seçeneğiyle geldiği için öne katlanan koltuklar, alüminyum kapı eşikleri ve kapı altları, yağ ve akü göstergeleri ve torpido üzerinde Shelby logolarıyla donatılıyordu.

5400 d/dak’da 355 bg güç üreten motor, iki adet Holley karbüratöre sahipti. Tork ise 3200 d/dak’da 569 Nm’ydi. Ford’un 428 cid’lik motoruna Shelby kendi emme sistemini, egzoz manifoldunu, egzantrik milini, silindir kapağını ve alüminyum supap kapaklarını monte etmişti. Otomobilin gerçek gücününse 400 bg’den fazla olduğu tahmin ediliyordu. Shelby GT500’ün yakıt tüketim değeri testlerde 30 lt/100 km çıkıyordu.

Sadece 2048 adet üretilen 1967 Shelby GT500’e, 1175 adet de GT350 modeli eşlik etmişti. Oldukça değerli, az bulunan ve birçok kişiye göre en güzel muscle car olarak tabir edilen ’67 GT500 koleksiyonumun olmazsa olmazlarından ve ikinci Shelby modelimdi.

Gone in 60 Seconds’daki meşhur Eleanor modelini hatırlıyor musunuz? İşte o da 67 Shelby GT500’dü, sadece çirkin bir body kitine sahipti. Evet çirkin olduğunu düşünüyorum çünkü böyle bir body kiti bu otomobile takmak saygısızlıktır...

1 yorum:

  1. Bu süper birşey uğraşmak istediğim tek iş
    otomobil koleksiyonculuğu

    YanıtlaSil